Tuesday, September 18, 2012

Jadikan Larangan Susu Lembu Sebagai Undang-undang

Petikan tujuan bantahan ini diterjemah secara santai ke bahasa Malaysia. Sila lawat laman utama untuk penerangan lanjut dan jelas :-

The government and relevant ministries: To make the 'Milk Code' a law in Malaysia http://www.change.org/en-GB/petitions/the-government-and-relevant-ministries-to-make-the-milk-code-a-law-in-malaysia

Kami sedang berjuang untuk melindungi penyusuan susu ibu daripada saingan syarikat-syarikat pengeluar susu formula/makanan bayi. Kerajaan Malaysia telah menyatakan pendirian positif tentang kebaikan penyusuan susu ibu, namun pada masa ini hanya mengeluarkan kod Etika Amalan secara sukarela untuk mengawal selia amalan pemasaran syarikat-syarikat demikian. Malaysia mempunyai kod etika amalan untuk pemasaran makanan bayi dan bahan berkaitan sejak tahun 1979 tetapi ia kerap tidak dipeduli oleh syarikat-syarikat pengeluar susu formula/makanan bayi.

Kami mahukan kerajaan buktikan pendirian dan menjadikan undang-undang dengan hukuman yang setimpal dalam melindungi keutamaan penyusuan susu ibu.

Adakah anda biasa dengan keadaan berikut ?
 
  • Ibu-ibu yang bersalin di hospital-hospital akan menerima contoh susu formula secara percuma.
  • Keahlian percuma bagi kelab ibu dan ayah syarikat pengeluar susu formula
  • Iklan botol susu dan puting botol susu dengan cadangan "Membolehkan bayi menghisap puting susu seperti puting dada ibu" (Allows baby to suckle just like mother's breast) dan "Disahkan secara perubatan dapat mengurangkan masalah kolik pada bayi baru lahir" (Medically proven to reduce collic in newborn).
  • Bungkusan susu formula menggunakan gambar bayi. Ini melanggar Kod Etika Amalan pemasaran syarikat-syarikat pengeluar susu/makanan bayi.

Sudah tiba masa Kod Amalan Etika ini dijadikan undang-undang Malaysia, kuatkuasa dalam mahkamah Malaysia dan pihak berkuasa.

Bantu kami menjadikan ianya undang-undang di Dewan Rakyat

Sila tanda tangan di sini

http://www.change.org/en-GB/petitions/the-government-and-relevant-ministries-to-make-the-milk-code-a-law-in-malaysia

3 comments:

ZAHAR7273 said...

Assalaamualaikum, "We are what we eat", ini selalu diperingatkan kepada kita. Kalau anak anak dibesarkan dengan susu lembu maka jangan hairan jika perangai nya seperti haiwan lembu juga. Jika kita menjunjung Islam sebagai Ad Deen, maka junjungi lah perlembagaan penyusuan ibu dalam Al Quran, ya'ni menyusu anak sepenuhnya (susu ibu) sekurang kurangnya hingga umurnya 2 tahun, lagi baik kalau hingga ke sekolah. Antibody susu ibu menghindarkan penyakit. Anak yang di susu'i ibu lebih cerdik dari susu lembu dan lebih aman dan tenang perwatakan nya, oleh sebab bonding antara ibu dan anak lama. Penyusuan ibu boleh menjarangkan kehamilan selain dari meransang hormon kewanitaan seorang ibu.

Dr Zaharudin Abdullah

robinlabi said...

salam dr zahar..

tentang susu anak sampai umur 2 tahun tu memang diketahui umum.

tapi baru2 ni ada doktor swasta bagitau saya, jgn bagi anak susu badan lebih dari 2 tahun, kerana apa yang anak tu hisap pabila lebih 2 tahun bukanlah susu tapi darah.

camne la tu dr zaharudin?mohon pencerahan

robinlabi said...
This comment has been removed by the author.

Popular Posts